Aktion för spårvägsfritt Lund


Smart kollektivtrafik - sparväg för Lund

 

Christer Ljungberg, CEO Trivector

Christer Ljungberg är tveklöst en av de vikigaste lobbyisterna för spårvagn i Lund. Bara av det skälet finns det  anledningen att granska hans debattstil. Här ett exempel hämtat från hans blogg. 

09 JUNI 2013: Män som hatar spårvagn

Spårväg är egentligen inget som intresserar mig mer än något annat trafikslag. Jag går inte igång på det mer än på buss, cykel eller gång. Däremot är jag ganska intresserad av goda helhetslösningar för trafikmiljön. Som ibland innebär spårväg, men oftast något av de andra alternativen.

Dock är det många som går igång på spårväg, eller snarare mot spårväg. Det är många nu som försöker trycka tillbaka alla diskussioner om spårväg som pågår i Sverige. Jag fattar fortfarande inte varför bussbranschen är så skärrad. Om det blir ett antal spårvägslinjer i Sverige de närmaste åren kommer det bara att innebära behov av fler bussar, inte färre.

Men Sverige har två företag som tillverkar bussar och inget som tillverkar spårvagnar i Sverige. Kanske är det där en del av skon klämmer?

Enligt ett envist rykte så har här i Lund lär enligt vanligtvis välunderrättade källor förre moderatledaren, och Riksgäldsdirektören, numera lundabon, Bo Lundgren, nu på Prime PR-byrå, tillsammans med Lunds Universitets rektor Per Eriksson, Mats Paulsson på PEAB och en direktör på Scania ha uppvaktat Region Skåne, och ev också näringsdepartementet, för att påpeka att bussar ju är mycket bättre än spårvagnar. Och det stämmer ju oftast. Men inte alltid.

Christer Ljungberg twittrar.  Ett axplock de senaste veckorna:

Och när intervjuar ‪#Sydsvenskan nån som vet något om trafik? Väntar på att telefonen skall ringa...

Och så intervjuar ‪#Sydsvenskan ‪#mänsomhatarspårvagn igen. Och frågan i enkäten är professionellt ställd.

Det är pinsamt att ‪#sydsvenskan visar sin totala okunnighet om nyttan med spårväg. Kapacitet, och att den inte går att flytta viktigt.

Ledarskribenterna på ‪#sydsvenskan förstår fortfarande inte skälet till spårväg: kapacitet. Inte miljö.

Om ‪#sydsvenskan fortsätter går det vägen att få några pensionärer till att vara negativa. Fortsätt vinkla bara. ‪#mänsomhatarspårvagn

 #sydsvenskan fortsätter sin vinklade bevakning av spårväg Lund. Lyfter fram pensionärernas inställning på första sidan‪#mänsomhatarspårvagn

 #sydsvenskan visar sin okunnighet och sår tvivel om den seriösa onödigt stora undersökningen. Men ‪#mänsomhatarspårvagn njuter säker.

 @sparvagsfritt ….. och andra insändaren pratar om "tro" för ett av de mer välutredda projekten och blandar in motorvägsavfarter etc. seriöst?

 @sparvagsfritt "vi vill inte ha er förljugna spårvägssagor" seriös debatteknik.

Så är de igång igen, konspirationsteoretikerna i ‪#mänsomhatarspårvagn sakliga gossar det där.

Så var ‪#mänsomhatarspårväg igång igen. Problemet är ju att det redan nu är mycket bussar. Skall de stå och skyffla in folk så de blir fulla?

 Fråga från webbredaktören: Vore det inte bättre att du besökte Busworld Kortrijk 18-23/10. Det som kommer ur din penna nu, det är under din nivå.

 Svar: Till skillnad från er är jag inte fokuserad på fordon, utan på att skapa bäst möjliga system

 Fråga från webbredakören:Behöver man verkligen två system, två depåer, två drifts-, service- och personalorganisationer för att få det bästa systemet?

Svar: om Lund växer som det gjort de senaste 40 åren, och allt på Brunnshög...

De tre vice männen. Fattar nada om varför de inte vill har spårväg? För lite att göra?  ‪http://ow.ly/qfDRJ 

Lunds framtidshopp har talat: Aktionsgruppen vill stoppa byggplaner - Lund - NorraSkåne.se http://www.nsk.se/article/20131118/LUND/131119292/-/aktionsgruppen-vill-stoppa-byggplaner … #mänsomhatarspårv